17 apr. 2013

La Boulangeri Le Saint Aulaye

Var i Bryssel förra veckan.Här gillar man god mat,det märks vill jag lova!För i denna internationella smältdegel vimlar det av ljuvliga boulangerier,patisserier,chokladerier,cafeer,resturanger, matmarknader-dignandes med lokala ostar, korvar, nyskördade grönsaker, traktens honung...Gick en dag förbi det här finfina lilla bageriet. Ekologiskt och hantverksmässigt som vi. De kunde ett par ord engelska, och jag ett par ord franska-typ. Men så fort de insåg att jag också var bagare så viftade dom snabbt in mig i bageriet, fick direkt dofta i en bubblande hink och levain var det enda ordet vi båda förstod! Fick med mig det här goda brödet sen!

Och visst finns det en alldeles speciell förförisk känsla i fransk mat....det håller vi med Maria Zihammou om.Hon har precis givit ut  kokboken Fransk Bistro. Spana in den! 
Maria är en frilansande matjournalist, stylist och kokboksförfattare med sin bas i Göteborg. Den här boken är glädje ! Här finns bouillabaise, rilette, crepes och musslor.Det finns mandelpaj, citronsorbet och hasselnötsgrädde....Här finns det enkla och rustika på samma gång, och med kärleken till råvaran i centrum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar